Saturday, October 11, 2014

25 TAHUN TIDAK SELSEMA DAN BATUK

Assalamualaikum semua♡♡♡

Harini noha nak share kisah menarik Lecturer dari EUROPE yang noha jumpa dekat KLIA.

Waktu tu tengah tunggu abang Arham dari Yaman. Flight pulak delay 2jam haaa banyaklah yang kami borakkan.

Hensem lecturer tu walaupun umurnya dah sekitar 50an. Masik tegap bergaya. Ada janggut dan misai putih yang sengaja disimpan sebab katanya bila duduk di negara asia ni orang akan hormat mat salleh yang ada janggut!

Tapi noha tak sempat ambil gambar dia sebab sibuk mendukung humaira dan juga melayan syaqeer comey..tak pelah ada jodoh lain kali kita jumpa lagi boleh ambil gambar ye๐Ÿ˜Š

Alkisahnya lecturer tu tengok humaira dan syaqeer. Tiba-tiba dia datang dekat dan puji humaira dan syaqeer comel. Lepas dah tegur tu macam-macam lah dia cerita pasal pengalaman dia dekat Malaysia. Termasuklah berkenaan hukum hudud. Walaupun dia bukan beragama Islam, tapi dia berpendapat Malaysia patut mengamalkan hukum hudud serta merta! Tu dia... dia siap study lagi tentang nabi Muhammad dan sangat menyanjungi Rasul kita.

Dah borak-borak lama humaira pon meragam... terus noha belikan air mineral. Bila tengok humaira minum air guna straw terkejut dia. "How old is she?" "Did u breastfeed your baby?" I can see from the glow of her eyes"...

Tu dia... bertalu-talu soalan. Noha pon jawablah yes i am. She's one and half years old and still breastfeeding.

"Thanks to Allah!" Errkkk... terkejut noha bila dia cakap thanks to Allah! Terus topik kami beralih kepada breastfeeding pulak lepas tu.

Dia cakap waktu dia kecik mak dia pon susukan dia sampai umur dia dua tahun lebih.

Dua kali dia masuk hospital waktu remaja dan hampir2 mati tapi doktor terkejut macamana dia boleh survive.

Tahun ni dah masuk 25tahun dia tak pernah selsema dan batuk! Haaa...korang pikir lah. Kalau selsema dan batuk pon tak pernah, apatah lagi demam dan sakit kepala ye dak?

Katanya lagi, breastfeeding ni membekalkan antibodi yang sangat power pada badan baby. Walaupun waktu kecil kadang2 baby kita masih juga sakit , tapi untuk jangkamasa panjang bila dah besar antibodi anak2 yang menyusu susu ibu ni jauh lebih kuat daripada anak2 yang minum susu tepung.

Lagi 1 sentuhan kulit ke kulit waktu menyusu tu dapat gerakkan berjuta2 rangsangan pada baby. Sebab tu anak2 yang menyusu badan ni cerdik!

Kalau dekat Denmark, ibu yang menyususkan anaknya dibayar gaji setiap bulan dan disuruh duduk rumah sehingga umur anak 2 tahun! Sebab apa? Dekat sana perubatan semuanya ditanggung kerajaan. Anak-anak yang breastfeed ni kemungkinan untuk jatuh sakit adalah sangat rendah. Jadi kerajaan dah untung kos perubatan berapa banyak dekat situ. Sebab tu lah ibu2 tersebut dibayar gaji!

Bestkan? Rasa macam nak migrate pegi Denmark je! Hehehe...

Last sekali dia puji kulit humaira cantik... dalam hati noha "haruslah cantik! Mamanya minum ESP+MEALSHAKES" hahahaa... dia kata kalau humaira dah besar tiba2 ada cela di kulitnya bolehlah ambil avacado dan makan. Juga buat masker. Menarik...boleh cuba nih♡

Akhir sekali dia pesan, tak yah la makan fast food. Sememangnya sangat tidak bagus untuk kesihatan. Jangan ajar anak makan fast food. Kalau teringin sangat pon setahun sekali pergilah makan.

Mat salleh pulak pesan dekat kita jangan makan. Maknanya diorang pon tak makan fast food yang diorang cipta tu! So kita ni moh leh back to basic. Makan makanan ruji kita lah.. rebus2, ulam2, less sugar and less oil.

Paling penting ibu-ibu yang menyusukan anak. Amalkanlah makan makanan seimbang. Kalau rasa-rasa tak mampu makan bayam 5kg sehari haaa minum je Mealshakes macam noha ni.

Oooppss terpromote lah pulak๐Ÿ˜„... tapi memang benar. Noha dengan jadual padat setiap hari sangat lah tak mampu nak control dan mencari vitamin setiap hari melalui raw food.

Segelas ESP + MEALSHAKES setiap hari baaaanyak membantu noha bekalkan nutrisi dekat BADAN SENDIRI dan juga humaira.

Hello, badan kita pon kena dapat khasiat okey. Kalau kita tak jaga siapa nak jaga kita bila sakit? Kalau kita sakit, bukan kita je susah...anak2 dan orang sekeliling pon susah tau.

Okeylah. Itu saja sharing for today.

Pokok pangkalnya JOM SEBARKAN KEBAIKAN BREASTFEEDING PADA SEMUA!!!!

Jadikan BREASTFEESING kewajipan bagi semua ibu2 diseluruh dunia!

By the way, its SUNNAH♡♡♡

BUAT DAPAT PAHALA♡

HAPPY BREASTFEEDING ALL ๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ’–๐Ÿ˜™




Love,
♤Nohachantek yang masih berusaha untuk jadi chantek luar dan dalam♡

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...